'Het geeft haar het gevoel dat zij niet serieus genomen wordt en dat frustreert haar'

bianca-gehoord voelen

In deze blog deelt Bianca een ervaring met haar cliënt Sina, die zich niet gehoord voelde tijdens een pijnlijke nacht. Deze blog laat zien hoe belangrijk het is om echt te luisteren naar cliënten, vooral als ze zich kwetsbaar voelen.

Gehoord voelen.

Als ik het appartement van Sina betreed om haar de ochtendmedicatie te geven, zit zij op haar bed met haar handen voor haar ogen. Mijn collega had mij al even opgezocht om mij te vertellen dat Sina vond dat zij vanmorgen te gehaast geholpen werd. "Ze komt erg bozig over, Bianca. Dat je dat weet."

Ik wens haar goedemorgen, waarop Sina oogcontact met mij maakt en ga naast haar op bed zitten. Sina zegt snikkend: "Er wordt mij steeds verteld dat ik op die bel moet drukken als er wat is. Ik doe dat zo min mogelijk, maar gisteravond had ik zo'n verschrikkelijke pijn. Ik had het gewoon niet meer. Daarom heb ik toch maar gebeld en toen werd er door dat ding daar gepraat." Sina wijst naar de speaker die bij een oproep een spreek-luisterverbinding maakt. Ze vertelt mij dat door de speaker tegen haar werd gezegd dat zij haar pijnstilling al had gehad en dat er op dat moment niets voor haar gedaan kon worden. Hier is zij ontzettend verdrietig over. Het geeft haar het gevoel dat zij niet serieus genomen wordt en dat frustreert haar.

Ik leg mijn hand op haar rug en laat haar weten dat ik het erg naar voor haar vind dat zij zich niet gehoord voelt. Ze kijkt mij aan en noemt zichzelf met een kleine glimlach een zeur, waarop ik tegen haar zeg dat ik dit echt niet zo vind en dat ik het juist goed van haar vind dat zij haar klachten bij ons aangeeft. Nadat ik even de tijd voor haar genomen heb, geeft ze aan dat ze toch maar verder moet. Ik hoor een diepe zucht en ze staat op. Sina vraagt aan mij waarvoor ik ben langsgekomen, waarop ik haar het baxterzakje laat zien. "Ach ja, dat moet ook nog gebeuren." Samen lopen we naar de keuken en schenk ik een glaasje water voor haar in. Sina neemt haar medicijnen in en als afscheid krijg ik een warme glimlach van haar. "Dank je dat je naar mij geluisterd hebt."

Als ik later op de ochtend de psycholoog tref, bespreek ik deze casus met haar. Ik vraag of het omgangsadvies kan worden aangepast, want Sina heeft niets aan de boodschap dat zij haar pijnstilling heeft gehad. Ze heeft meer aan een luisterend oor en empathie. Dezelfde dag nog is het omgangsadvies aangepast. Zo heeft het team meer handvatten om Sina te kunnen ondersteunen om met haar klachten om te gaan.

Bianca

Dit is Bianca:

Mijn naam is Bianca van Dalfsen en ik ben verpleegkundige in een woonzorgcentrum in Heemskerk. Sinds mijn 26e heb ik als zij-instromer het onderwijs verlaten en ben ik gaan werken in de zorg. Eerst in de verstandelijk gehandicaptenzorg en ik ben nu ruim 16 jaar werkzaam in de ouderenzorg. 

In coronatijd ben ik even vastgelopen en heb ik een lange periode getwijfeld of de zorg nog wel bij mij past. In deze periode heb ik een switch gemaakt naar een andere locatie. Daar heb ik mijn vertrouwen terug mogen winnen. De reden dat ik begonnen ben met schrijven is dat ik met regelmaat negatieve berichten tegenkwam in de media over de VVT-sector. Ik besloot om de positieve en bijzondere dingen die ik in mijn werk tegenkwam te gaan delen met anderen.  

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!