'De uren die zij als mantelzorger besteed hebben, worden dan veelal ingevuld voor een andere activiteit'

bianca-samenwerken

Samenwerken met het netwerk van de cliënt wordt steeds belangrijker. De zorgvraag van een individuele cliënt kan niet meer alleen door het formele netwerk gedragen worden. Hier zijn ze op de locatie waar Bianca werkt van bewust. Toch blijft het lastig om verwachtingen naar het netwerk uit te spreken tijdens inhuizing. In deze blog vertelt ze er meer over.

Mantelzorgers zijn veelal overbelast en hebben bij inhuizing de behoefte om even 'op adem' te komen. De uren die zij als mantelzorger besteed hebben, worden dan veelal ingevuld voor een andere activiteit en na een rustperiode is er veelal geen ruimte meer om activiteiten te hervatten. Het zorgteam heeft dit toch voor onze naaste gedaan?

Als er een spoedaanmelding komt van een dame bij wie het VPT-team de zorg die zij nodig heeft niet kan leveren en haar netwerk ernstig overbelast is, wordt tijdens het inhuizingsgesprek gevraagd wat het netwerk voor mevrouw aan mantelzorgtaken doet. Mevrouw wordt opgenomen met een WLZ-indicatie zonder behandeling. Aan het netwerk wordt gevraagd welke taken zij kunnen blijven uitvoeren om het zorgteam te ontlasten. Dochter van mevrouw neemt haar moeder een keer in de week mee om te wandelen. De afgelopen periode is dit niet gelukt, omdat dochter mevrouw niet in de rolstoel kan helpen. Met elkaar wordt afgesproken dat het zorgteam zorg draagt dat mevrouw in de rolstoel geholpen wordt, zodat mevrouw wekelijks naar buiten kan.

Tijdens de zorgmomenten wordt al snel duidelijk dat er problemen zijn met de transfers en begrip van mevrouw bij het geven van instructies. Dit wordt in het dossier van mevrouw gerapporteerd. De coördinerend verzorgende IG vraagt aan de eerste contactpersoon van mevrouw om hierover contact op te nemen met de huisarts en een verwijzing te vragen voor fysio- en ergotherapie.

Bij cliënten die al enige tijd woonachtig zijn, wordt bovenstaande veelal door de zorg gedaan. Hiervoor is de zorg veel tijd kwijt, zeker omdat bij het telefoneren de medewerker enige tijd in de wacht staat. Door deze werkzaamheden uit te besteden aan het netwerk van de cliënt houdt het team meer tijd over voor andere werkzaamheden, waardoor de werkdruk als minder hoog wordt ervaren.

Bianca

Dit is Bianca:

Mijn naam is Bianca van Dalfsen en ik ben verpleegkundige in een woonzorgcentrum in Heemskerk. Sinds mijn 26e heb ik als zij-instromer het onderwijs verlaten en ben ik gaan werken in de zorg. Eerst in de verstandelijk gehandicaptenzorg en ik ben nu ruim 16 jaar werkzaam in de ouderenzorg. 

In coronatijd ben ik even vastgelopen en heb ik een lange periode getwijfeld of de zorg nog wel bij mij past. In deze periode heb ik een switch gemaakt naar een andere locatie. Daar heb ik mijn vertrouwen terug mogen winnen. De reden dat ik begonnen ben met schrijven is dat ik met regelmaat negatieve berichten tegenkwam in de media over de VVT-sector. Ik besloot om de positieve en bijzondere dingen die ik in mijn werk tegenkwam te gaan delen met anderen.  

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!