'En eerlijk waar: ik ben in mijn hele leven zelden zo onbeschoft te woord gestaan'

Cynthia-onbeschoft

In de zorg is goed contact met familieleden van cliënten essentieel, maar soms verlopen gesprekken anders dan verwacht. In deze blog deelt verpleegkundige Cynthia over een onbeschoft gesprek met een familielid van een cliënt. 

Onbeschoft

Hij was een vooraanstaand directeur geweest en zat in allerlei besturen en cliëntenraden. En daarbij had hij een zeer krachtige persoonlijkheid. Was hautain soms, en immer overtuigd van zijn eigen gelijk. In de zorg rondom zijn moeder was in het verleden veel misgegaan. Zijn mailverzoeken bleven liggen, en veel telefoongesprekken werden niet beantwoord. Het maakte hem boos, geïrriteerd, en ik begreep het volledig. Als het mijn moeder zou zijn, zou ik ook op de barricaden staan.

Niemand vond het fijn om het gesprek met hem aan te gaan, omdat alle door anderen aangedragen argumenten door hem met overtuiging van tafel werden geveegd. Pogingen om hem duidelijk te maken dat zijn moeder niet meer op de voor haar juiste plek woonde, strandden roemloos. Niets lukte. Het ophogen van de indicatie niet, gesprekken met hem niet, niks. Elk argument stuitte op een muur van tegenwerking, ondanks de oprechte eerlijkheid vanuit de andere verpleegkundigen.

Te midden van al die onwil kwam ik op de afdeling van zijn moeder werken, en dat alles werd mijn verantwoordelijkheid. Ik kreeg wat van de verhalen mee, maar had hem zelf nog niet ontmoet. De herindicatie pakte ik op, en de ophoging werd afgegeven. Ik was blij voor zijn moeder. Nu was overplaatsing mogelijk, en zou ze de zorg krijgen waar ze behoefte aan had. Wij waren eenvoudigweg niet op haar complexe zorgvraag berekend. Ze verdiende meer, beter. En hoe graag we dat ook wilden, dat konden wij haar niet geven.

Ze zou de rest van haar oude dag op een andere, meer passende, plek slijten.

Maar dat betekende ook dat ik het gesprek met hem aan moest gaan. Wat was ik zenuwachtig. Met de onrust roerend in mijn lijf, belde ik hem op. En eerlijk waar: ik ben in mijn hele leven zelden zo onbeschoft te woord gestaan. De woede kolkte door mijn lijf.

Vol overgave beet ik op mijn lip, en maande ik mezelf inwendig tot kalmte. Maar ik heb ook mijn grenzen, wat toelaatbaar is, frustratie en onbegrip van de andere partij mee berekenend. En voelde ook wat niet meer toelaatbaar was. Dus zei ik dat, tegen hem, dat ik de toon van zijn woorden niet erg kon waarderen. Dat ik er niet van gediend was om op deze manier te woord te worden gestaan.

Het werd een bijzonder onaangenaam gesprek, en ik was totaal van slag. Wat voelde ik me volledig tekortgedaan, een normaal gesprek was niet mogelijk gebleken. Dus maakte ik met frisse tegenzin een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Want hoezeer ik er ook geen zin in had, het moest.

De dagen voor het gesprek voelde ik me enorm nerveus en gespannen. Ik had voldoende informatie verzameld, uitgebreid getracht me voor te bereiden. Het zou een moeilijk gesprek worden. Vlak voor het gesprek had ik van iemand een boekje te leen gehad: ‘De moed van imperfectie’ van Brené Brown. Een boekje vol mooie lessen en inzichten, en ik besloot ze ter harte te nemen. Ik zou het gesprek open ingaan, als mezelf. En zou wel zien waar het schip strandde.

Ik wilde mijn best doen voor haar, want daar ging het uiteindelijk om. Om te garanderen dat zij de best mogelijke zorg zou krijgen. Maar ik wilde me absoluut niet in schijnheilige bochten wringen om hem ter wille te zijn.

Hij was keurig op tijd, en verontschuldigde zich direct. ‘Je had gelijk, zei hij, tijdens dat telefoongesprek, de toon van mijn woorden was buiten proportie en dat spijt mij’. Van het ene op het andere moment, zaten daar gewoon twee mensen met hetzelfde doel. Het werd een mooi gesprek, waarin ik aangaf dat het niet meer ging. Ik beargumenteerde uitgebreid waarom, was eerlijk en ik wond er geen doekjes om. Onderzoekend keek hij me aan, en gaf me een waanzinnig compliment. Want hij roemde mijn eerlijkheid en mijn warme zorghart, dat deel van mij waar ik oprecht het meest trots op ben.

Hij ging vervolgens akkoord met haar overplaatsing, omdat hij inzag dat het de beste beslissing zou zijn.

Wat was ik opgelucht, voor haar. En ik was trots, op mijn moed. Omdat ik hem als mezelf benaderde, in alle eerlijkheid, en dat gewoon voldoende bleek te zijn.

De verhalen die Cynthia schreef zijn gebundeld.

https://cynthiapoen.nl/mijn-boeken/

Cynthia

Dit is Cynthia:

Mijn naam is Cynthia Poen-Stam, 53 jaar, moeder van twee volwassen dochters en bijna 31 jaar getrouwd. Verpleegkundige, schrijver, auteur en momenteel werkzaam als zorgbemiddelaar.

Fervent lezer en dol op ons volkswagenbuscampertje waar we met enige regelmaat mee in de rondte zwerven. Scandinavie( waaronder de poolcirkel en Lofoten), Frankrijk, Schotland, Oostenrijk etc, Europa is prachtig en er is nog veel dat we niet gezien hebben. En ook daar schrijf ik graag over, over onze zwerftochten :-)

Verder wandel ik graag, ben ik een vroege vogel en dol op mooie plaatjes schieten tijdens die vroege ochtenden.

En verslaafd aan het schrijven maar dat had je vast begrepen!

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!