Groepsapp op het werk: 10 grote ergernissen
De groepsapp van de afdeling leek zo’n goed idee. In het leven geroepen om belangrijke info snel met elkaar te kunnen delen. Inmiddels erger ik me soms kapot aan deze uit de hand gelopen ‘babbelbox’. Mijn 10 grootste ergernissen op een rij.
1. Ongein
Met stip op 1: flauwe gifjes, grappen en andere ongein. Al die Trump-mopjes, dansende hondjes en vallende buurmannen heb ik nu wel gezien. Hoewel de categorie ‘bier en tieten’ op de groepsapp van mijn broers kantoor dit absoluut overtreft.
2. Non-stop
De berichtenstroom gaat de hele dag door. Wat zeg ik? Ook tijdens nacht- en weekenddiensten blijven de berichtjes binnenkomen. Pling, pling, pling… je kunt het wel dempen, maar je leest het toch als je ’s avonds laat nog even op je telefoon kijkt.
3. Altijd ‘aan het werk’
Hierdoor kun je je werk zelden echt loslaten. Eigenlijk is de combinatie 24-uurszorg en een groepsapp tamelijk killing. Wat mij betreft iets om over na te denken, zijn hier afspraken over te maken?
4. Non-informatie
Er wordt irrelevante info gedeeld, er is onnodig gekrakeel of er wordt twintig keer hetzelfde gezegd. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb nieuw inco-materiaal besteld’, gevolgd door: dank je Floor!, bedankt, super, thanks, dank Floortje, bedankt en ook namens mij bedankt.
5. Verplichting
De groepsapp van volleybal kun je wel een paar dagen negeren, of als je lef hebt zelfs verlaten, maar op je werk is dat een minder goed plan. Er wordt wel degelijk ook handige info gedeeld. Ik voel me dus verplicht om alles te volgen.
Lees ook: Collega’s in de zorg: herken jij deze 6 lastige types?
6. Lekker naar iedereen
Zo lees ik ook geregeld berichten die net zo goed naar één of twee collega’s gestuurd kunnen worden en niet naar de HELE groep.
7. Discussies vermijden
Soms lijkt het of collega’s de groepsapp gebruiken om face-to-face-discussies vermijden. We gooien gevoelige kwesties lekker makkelijk op de app. Een beetje onvolwassen, want we zijn toch geen pubers die het uitmaken met een appje?
8. Feedback over de app
En wat dacht je van feedback geven waarvan het wel zo netjes was geweest als je dit persoonlijk en een-op-een had gedaan. ‘Floor, je bent vergeten de medicijnkast af te sluiten.’ Hallo, moet iedereen dat weten?
Lees ook: Vriendschap op de zorgwerkvloer: ‘We hadden meteen een klik’
9. Roddeltantes
Geroddel over bewoners, patiënten of familie is wat mij betreft ook uit den boze. Sinds wanneer verlagen nobele verpleegkundigen zich tot het niveau van Privé of RTL Boulevard?
10. Spelfouten
Ten slotte nog een kleine persoonlijke ergernis (ik zou mij er niet aan moeten ergeren, I know): je struikelt over de spel- en grammaticafouten. ‘Hun willen met ons in gesprek’ en ‘Ik ben me tas vergeten’ om maar iets te noemen.
Kortom, tijd voor nieuwe afspraken en etherdiscipline in de groepsapp!
Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!
Reageren op dit bericht?
Om te kunnen reageren op dit bericht moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.